Tiger Woods utroskab koster 60 milliarder

To professorer i økonomi har beregnet, hvad den amerikanske golfspiller Tiger Woods utroskab har kostet hans sponsorer. Og det er ikke småpenge, har de regnet sig frem til.

Ikke mindre end mellem 5 og 12 milliarder dollars har golfspillerens lille biluheld den 27. november 2009 og den efterfølgende afsløring af hans (tilsyneladende) mange sidespring kostet aktionærerne hos sponsorerne – et gigantisk beløb. Tiger Woods tre hovedsponsorer Nike, PepsiCo og Electronic Arts har mistet over fire procent af deres samlede værdi på sportsmarkedet.

Før uheldet tjente Tiger Woods selv ca. 100 millioner dollars om året, langt mere end nogen anden sportsstjerne i verden. Men nu er flere sponsorer begyndt at opsige kontrakten med ham, de vil ikke forbindes med hans massive utroskab. Gatorade, Gillette og Accenture – tre af verdens førende brands – har sagt farvel. Alene Accenture spyttede sidste år 20 millioner dollars om året i kassen.

En ulykke kommer sjældent alene, og udover at miste mange sponsorpenge skal Tiger Woods også regne med at aflevere op mod halvdelen af sin formue på over en halv milliard dollars til sin svenske kone Elin Nordegren, der har søgt skilsmisse. Hun har hyret skilsmisseadvokaten Sorrell Trope, der skal repræsentere Elin i den kommende sag. Samme advokat kæmpede også Britney Spears’ sag mod Kevin Federline, og nu skal han søge at få de bedst mulige vilkår for Elin, samt at få en fornuftig ordning om forældremyndighed og samkvemsret.

Tiger Woods får kamp til stregen. Advokat Sorrell Trope er ikke en hr. hvem som helst. Han fik sin juridiske bestalling som familie- og skilsmisseadvokat for over halvtreds år siden og han har gennem sin karriere været involveret i adskillige celebre sager, hvor Hollywood-stjerner ikke har kunnet klare deres problemer uden at gå til domstolene. I Californien er han kendt som ”familierettens fader”, så det en ekstrem erfaren herre, Tiger Woods er oppe imod.

Hvad kan man så lære af Tiger Woods nedtur? To ting. For det første, lad være med at være utro. Det bliver altid opdaget – og i hvert fald med sikkerhed, hvis du er verdensberømt. Der er simpelthen for mange penge i det. Der er altid én, der ikke kan holde tæt og går til sladderpressen. Altid én, der skal skrive en indiskret bog og puste trivialiteter fra ens privatliv op til sensationer.

For det andet viser sagen, hvor sårbar et firma bliver, når dets markedsføring er bundet op på én person. Tiger Woods case bliver stensikkert pligtlæsning på direktionsgange i de firmaer, som har satset på én stjernes tiltrækningskraft. Sagen viser tydeligt, at det er livsfarligt for et firma at miste sit markedsføringslokomotiv overnight, værdien kan  forsvinde op i den blå luft på få timer. Man kan godt forstå, at Accenture holder sig for øjnene, når de i lufthavne og andre steder støder på store vægreklamer med sloganet ”We know what it takes to be a Tiger”. Det har ligesom ikke den samme værdi, når Tiger Woods ifølge den amerikanske sladderpresse blandt andet lå i ægtesengen ved siden af sin svenske kone og sendte sms’er til sine elskerinder – sms’er, der bestemt ikke er for børn.

Den 19. februar kommenterede Tiger Woods for første gang offentligt sine affærer, da han i en tv-transmitteret tale undskyldte for sin “selviske og uansvarlige” adfærd. Seneste nyt i sagen er, at Tiger Woods gør comeback på golfbanen i US-Open, der begynder den 8. april. Så må vi se, om han kan holde tanker om skilsmisseadvokater, sponsorer og andet godtfolk ude og koncentrere sig om det, han er allerbedst til: at være fænomenal god til at spille golf.